Efektívna výchova v školskom prostredí

Okrem odovzdávania vedomostí je hlavnou a priam najdôležitejšou úlohou aj výchova detí, a to z viacerých dôvodov, no tým hlavným je, že práve výchova je tým činiteľom, od ktorého sa odvíja všetko ostatné. Výchova je základom, na ktorom sa buduje osobnosť človeka.
Ovplyvňuje naše správanie a postoje, prístup k druhým a sebe samému.
Ovplyvňuje ako trávime voľný čas.
Ovplyvňuje náš prístup k vyučovaniu a celkovo náš prístup k vzdelávaniu. Len pomocou efektívnej výchovy dokážeme plniť ďalšie dôležité ciele.
Ako však docieliť efektívny spôsob výchovy detí v školskom prostredí?
Túto otázku je ťažké zodpovedať, pretože každé dieťa, ako individuálna bytosť, potrebuje odlišný prístup (veru, náročná úloha). Je tu však jeden hlavný faktor, bez ohľadu na výchovný štýl, ktorý je zásadný pri každom jednotlivcovi. Tým faktorom je skutočné poznanie dieťaťa a budovanie vzájomného vzťahu s ním.
Prvým krokom k efektívnej výchove je poznanie. Efektívna výchova prichádza len vtedy, ak dieťa skutočne poznáme. Nemôžeme niekoho vychovávať, ak nevieme, kým je. Dieťa musíme v prvom rade najprv dobre spoznať - až potom ho môžeme vychovávať. Jedným zo spôsobov ako to docieli´t sú rôzne aktivity sústredené na vzájomné poznávanie.

Dôležitým prvkom v rámci efektívnej výchovy je budovanie vzťahu s dieťaťom. Ak je naším cieľom rozvíjanie dieťaťa po vedomostnej, ale i osobnostnej stránke (resp. celkovo po každej stránke osobnosti), je dôležité, aby v rovnakej miere bolo naším cieľom aj vytvorenie istého prepojenia prostredníctvom budovania vzájomného vzťahu s ním. Aj vďaka pozitívnemu vzťahu dieťaťa k pedagógovi (a naopak) sa zvyšuje efektivita celého procesu.
Je to jeden z kľúčových faktorov, ktorý výrazne ovplyvňuje pocity dieťaťa smerom k škole a školskému prostrediu – jeho záujem o život školy, vyučovací predmet alebo akúkoľvek voľnočasovú aktivitu a celkový pocit z trávenia času v škole.
Úprimný záujem pedagóga o dieťa výrazne vplýva na osobnosť dieťaťa a jeho schopnosť si osvojovať rôzne poznatky zamerané na výchovu a vzdelávanie. Pedagóg má byť vzorom, dôvernou osobou, ku ktorej deti vždy s radosťou prídu a nemajú problém sa prejaviť, resp. vyjadriť svoje pocity, priania alebo problémy.
Tento cieľ, tento vzťah je možné dosiahnuť len v tom prípade, keď pedagóg vyjadruje skutočne úprimný záujem o dieťa a jeho osobnosť.