Sociometria: Nová planéta

Jedna z ďalších užitočných a zaujímavých aktivít pre deti na zisťovanie vzťahov v rámci kolektívu triedy.
Cieľ: spoznávať vzťahy a priateľstvá v triede, odhaliť nepostrehnuté skutočnosti týkajúce sa kolektívu triedy, objaviť možné zmeny vo vzťahoch v triede
Pomôcky: papiere, písacie potreby, náčrt planéty, zoznam úloh na planéte
Postup:
V úvode aktivity deti motivujeme krátkym úryvkom.
Ľudstvo objavilo novú, obývateľnú planétu. Vy, ako vybraná skupina ľudí máte možnosť budovať novú civilizáciu práve na tejto planéte. Ako sa to bude ďalej vyvíjať je len a len na vás… Dokážete dosiahnuť určený cieľ a stane sa nová planéta domovom pre všetkých?
Úlohou detí je dať novým obyvateľom planéty (celému kolektívu triedy) rôzne úlohy, ktoré sú dôležité pre jej teraformáciu (pozemštenia). Úlohy a povinnosti nových obyvateľov volia deti samostatne (jednu úlohu môže vykonávať aj viacero detí). Podstatné pri voľbe úlohy je, akú dôležitosť pripíšu jednotlivým úlohám (stupnica od 1 - 5) a komu ju priradia. Na základe dôležitosti úlohy a voľby osoby zisťujeme dôveru a vzťahy k daným osobám.
Stupnica:
1 - najmenej dôležité,
2 - menej dôležité,
3 - užitočné,
4 - dôležité,
5 - veľmi dôležité.
Napr.: Peter sa bude starať o pestovanie rastlín (5). Z toho môžeme usúdiť, že dané dieťa dôveruje Petrovi pri podstatných úlohách. Jana bude mať na starosti pozorovanie starej planéty (1). Usudzujeme, že dieťa Jane nedôveruje.
Výsledkom uvedenej aktivity budú citlivé informácie, ku ktorým je potrebné pristupovať dôverne a narábať s nimi opatrne.
Príklady možných úloh:
1. Starostlivosť o pestovanie rastlín
2. Zháňanie obživy
3. Zaobstarávanie vody
4. Stráž
5. Pozorovanie starej planéty a hviezd
6. Upratovanie obydlia a starostlivosť o odpad
7. Výroba dôležitých nástrojov
8. Zdravotná starostlivosť
9. Výroba športových pomôcok
10. Mechanické zručnosti (oprava nástrojov)
11. Určovanie času
12. Stavanie obydlia
13. Kultúra a zábava
14. Skúmanie novej planéty
15. Tvorba vzdelávacieho systému (vzdelávanie)
16. Rozprávanie sa s obyvateľmi novej planéty
17. Kreslenie máp
18. Hľadanie cenností (nerastov)
19. Skúmanie a pozorovanie živočíchov
20. Písanie knihy o obývaní novej planéty